Werksessie Werkdruk in Zorg en Welzijn, TNO en HHM

‘Werkdruk bespreekbaar maken.'

Bij de sessie over werkdruk wordt hard gewerkt. Als we daar halverwege binnenvallen zijn de verschillende groepjes druk in gesprek over wat er goed gaat en wat er beter kan. De aanleiding: het onderzoek Arbeidsmarktproblematiek in de sector Zorg en Welzijn van TNO en Bureau HHM.

Veel werknemers in de sector Zorg en Welzijn ervaren een hoge werkdruk, zo blijkt uit dat onderzoek. Die werkdruk wordt als normaal gezien en is een gevolg van werkstressoren, tijdsdruk, gebrek aan werkhulpbronnen en persoonlijke hulpbronnen. Die laatste twee zijn bijvoorbeeld een gebrek aan sociale steun of een gebrek aan kennis en vaardigheden. 

De onderzoekers bevelen onder meer aan om te investeren in het bespreekbaar maken van werkdruk, werkstressoren te beperken, werkhulpbronnen te vergroten en campagnes over werkdruk zo laag mogelijk in de organisatie te organiseren.

High five
De aanwezigen praten in groepjes over werkdruk volgens het ‘High five’-model, waarin elke vinger staat voor een gespreksonderwerp. De duim staat voor trots. Waar is de sector trots op? "Dat we het probleem erkennen", zegt iemand. "Dat is heel belangrijk, want pas dan kun je praten over oplossingen." Instemmend geknik in de zaal. 

De wijsvinger staat voor de lange termijn. "We moeten ontschotten en anders organiseren", zegt een deelnemer. Op de korte termijn, de middelvinger, moeten we meer digitale innovatieve ontwikkelingen omarmen en kennis ontsluiten, zo klinkt het. "Medewerkers in de zorg zijn soms een beetje bang voor digitaal, voor innovatie. Daar moeten we verandering in brengen, want er valt enorme winst te behalen." 

‘Stop met wantrouwen’
En wat moeten we sowieso behouden? "De relatie tussen cliënt en professional is de kern van ons vak. Daar moeten we trouw aan blijven", zegt een ander. "Alles wat we doen moet gaan over deze relatie." 

De pink staat voor de vraag: waar moeten we vanaf? "Wantrouwen", klinkt het resoluut. "Stop met het wantrouwen van de professional." En, iemand anders: "We moeten ook stoppen met werkdruk normaal vinden."

Benieuwd naar het rapport of de samenvatting? Klik dan hier.

Voeg toe aan selectie